csaba-deak

Csaba Deák

Csaba Deák, född den 16 april 1932 i Budapest, Ungern, och avliden den 23 februari 2018, var en svensk tonsättare med ungerskt ursprung. Hans musikaliska resa började i Ungern, där han utbildade sig vid Béla Bartók-konservatoriet mellan 1949 och 1955, med fokus på klarinett och komposition. Han fördjupade sina kunskaper i komposition vid Liszt-akademien under ledning av den berömde tonsättaren Ferenc Farkas.

Efter att ha flyttat till Sverige 1957 fortsatte Deák sina studier för Hilding Rosenberg i Stockholm, en av de mest framstående svenska tonsättarna. Deák blev snabbt en integrerad del av den svenska musikscenen och valdes in som medlem i Föreningen svenska tonsättare år 1965.

Deák tog en teoripedagogisk examen vid Kungliga Musikhögskolan 1969, vilket ledde till en framstående karriär som lärare. Han undervisade vid Göteborgs universitet samt vid Danshögskolan i Stockholm och bidrog till utbildningen av en ny generation musiker och dansare.

Hans musikaliska produktion är både omfattande och varierad, vilket har gjort honom till en framträdande figur inom svensk musik. Deáks verk har ofta framförts både på konserter och i radio, och hans musik är representerad på ett tjugotal skivinspelningar. Hans bidrag till musiken erkändes även genom stipendier från Konstnärsnämnden.

Csaba Deák lämnar efter sig ett rikt musikaliskt arv som fortsätter att inspirera och påverka den svenska musikvärlden.

Csaba Deák mest kända verk

Csaba Deák var en produktiv tonsättare med en stor och varierad produktion. Bland hans mest kända verk finns flera kompositioner som har uppmärksammats och spelats flitigt, både i Sverige och internationellt. Här är några av hans mest kända verk:

  1. ”Chamber Symphony” (Kammarsymfoni) – Detta verk är kanske ett av Deáks mest uppmärksammade, och det visar på hans skicklighet i att kombinera traditionella symfoniska element med mer moderna uttryck. Verket kännetecknas av en komplex struktur och rika harmonier, vilket har gjort det populärt i kammarmusiksammanhang.
  2. ”Impressions” – Ett annat känt verk av Deák som har spelats ofta på konserter och i radio. ”Impressions” är en serie kortare stycken som reflekterar hans känslighet för både melodi och rytm. Styckena visar hans förmåga att skapa musik som både är tillgänglig och konstnärligt sofistikerad.
  3. ”Movements for Orchestra” – Detta orkesterverk är ett exempel på Deáks förmåga att hantera stora musikaliska strukturer och orkestrering. Det har framförts av flera stora orkestrar och har fått erkännande för sin dynamik och rika textur.
  4. ”Concerto for Clarinet and Orchestra” – Som klarinettist själv skrev Deák flera verk för sitt instrument, men detta klarinettkonsert är särskilt välkänt. Verket utnyttjar klarinettens fulla potential och kombinerar teknisk briljans med lyrisk skönhet.
  5. ”Dance Suite” – Ett verk som skrevs för dans och som visar Deáks intresse för att kombinera musik med andra konstformer. ”Dance Suite” är en livlig och rytmisk komposition som har blivit ett standardverk inom dansmusikrepertoaren.
  6. ”Symphony No. 1” – Hans första symfoni, som även om den kanske inte är lika känd som vissa av hans andra verk, har fått stor uppskattning för sin kraft och originalitet. Den visar på en mognad i Deáks kompositionsstil och en djup förståelse för symfonisk form.

Dessa verk är representativa för Csaba Deáks breda spektrum som kompositör, från kammarmusik till orkesterverk, och visar hans förmåga att förena traditionella musikformer med moderna influenser. Hans musik är både utmanande och tilltalande, och har gjort honom till en viktig figur i den svenska musikscenen.

Csaba Deák priser och utmärkelser